یَا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ... (دفتر اول)
یَا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ...(دفتر دوم)
یَا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ...(دفتر سوم)
یَا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ...(دفتر چهارم)
یَا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ...(دفتر پنجم)
یَا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ...(دفترششم)
اولین مسلمان حضرت خدیجه (سلام الله علیها) بود؛ زن بزرگواری که هستی خویش را دیروز در پای عشق ریخته بود و امروز در پای حقیقت.نمیتوان هنگامی را که حضرت خدیجه(سلام الله علیها) به اسلام گرویده است دقیقا تعیین کرد زیرا، حضرت خدیجه (سلام الله علیها) ،جز عشق به حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) ایمان نیز داشت و چنان در او محو بود که نمیتوان گفت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) ،حضرت خدیجه (سلام الله علیها) را رسما به اسلام دعوت کرده است،چنانکه از دقت در نخستین مراحل وحی بر می آید،حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم)برای حضرت خدیجه (سلام الله علیها) جبرییلی بوده است که پیامهائی را که دریافت میکرده است،بلافاصله بر حضرت خدیجه (سلام الله علیها) میخوانده و قلب او اندکی پس از قلب حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم)مهبط وحی میشده است .
کیفیت سنی و طبقاتی این زن و شوهر در اینجا بسیار قابل دقت است.حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) بیست سال از حضرت خدیجه (سلام الله علیها)جوان تر است.ثروت این خانواده همه از آن زن است و شوهر از نظر مالی،کاملا فقیر است و حیثیت طبقاتی خانواده بستگی به ثروت زن دارد.
شوهر جوانی بوده است که زیر دست زن کار میکرده و مزد میگرفته است.در چنین ازدواجی ،روابط روحی و اخلاقی میان زن و مرد،غالبا مشخص است.
زنی که از نظر سنی و مالی و حیثیت طبقاتی و اجتماعی کاملا بر مردی که در قبال آن همه، تنها از جوانی برخوردار است تفوق دارد،از نظر روحی و فکری نیز بر او تسلط مطلقی را داراست.در چنین پیوندی معمولا شخصیت مرد در شخصیت زن حل میشود.استقلال روحی و فکری و تشخص اخلاقی ندارد.زن کاملا بر مرد مسلط است و غالبا خلاء روحی و معنوی شدیدی که چنین زنانی در ازدواجشان احساس میکنند آثار مشخص و مشابهی دارد.
اما پیوند این زن و شوهر کاملا با آنچه طبیعت ایجاب میکرد متناقض بود.حضرت خدیجه (سلام الله علیها) تشخص و تمکن و حتی تفوق سنی خود را بر این جوان تهیدستی که روزی در دستگاه وی کار میکرد و مزد میگرفت ،پاک فراموش کرده بود و در برابر روح پر جاذبه و مهاجم و مسلط وی خود را آئینه ای میدید که هر چه در اندیشه اش و احساسش میگذرد انعکاسی از اوست.از این رو است که باید گفت حضرت خدیجه (سلام الله علیها) تنها یک گام عقب تر، مرحله به مرحله، از نخستین تماسها تا آخرین فرمان روشن و محکمی که رسالت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) را مشخص نموده است مسیر وحی را همراه با حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) طی میکرده است.
حضرت علی (علیه السلام)فرزند ابوطالب، در خانه حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم)است.پدرش که روزی تکفل حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) را داشت،اکنون در برابر زندگی چنان به زانو در آمده است که ناچار فرزندانش را میان خویشاوندان قسمت کرده و حضرت علی (علیه السلام)سهم حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) شده است و سرنوشت، با چنین حیله ای زیبا ، حضرت علی (علیه السلام) را بعنوان کاملترین پرورده اسلام برای آینده بشر انتخاب کرده است.
ادامه دارد...