وبلاگ :
شايگان♥®♥
يادداشت :
علم به زمان ظهور
نظرات :
0
خصوصي ،
9
عمومي
پارسي يار
: 9 علاقه ، 3 نظر
نام:
ايميل:
سايت:
مشخصات شما ذخيره شود.
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
اين پيام به صورت
خصوصي
ارسال شود.
+
سيدمحمدرضا
سلام
در جامعه کبيره در صفات ائمه عليهم السلام ميخوانيم:
وَخُزّانَ الْعِلْمِ
وَاَهْلِ الذِّكْرِ وَاُولِى الاَْمْرِ وَبَقِيَّةِ اللَّهِ وَخِيَرَتِهِ وَحِزْبِهِ وَعَيْبَةِ عِلْمِهِ
با اينحال چطور ميتوان گفت که علم ائمه که تماما علم الهي است مشمول علم قيامت يا زمان ظهور نيست!؟
بله درست است که در علم قيامت در نزد خداست اما مگر ائمه عليهم السلام غير از آنچه خدا بدانها عطا فرموده چه چيزي نزد آنها است؟؟
پاسخ
سلام بر شما دوست گرانقدر .متشکرم از حضور شما.خدمت شما بزرگوار عرض کنم اين موضوعي نيست که در مورد آن سليقه اي مورد بحث قرار گيرد ، اميدوارم با کمي تحقيق علميتر و موثق تر به اين نتيجه برسيد .علم امام (ع) به ظهور زير مجموعه علم به زمان برپايي قيامت است. پس چنانچه آنان علم به زمان برپايي قيامت دارند، به طريق اولي علم به زمان ظهور نيز خواهند داشت.منبع:در محضر آية الله جوادي آملي، کلاس درس تفسير.پنهان بودن زمان ظهور از اسرار الهي است و حکت الهي اقتضا ميکند اين وقت، مجهول و مکتوم باشد.آن حضرت نيز مثل عموم مومنان پاک نهاد، منتظر ظهور بوده و براي آن دعا ميکند و بارها به شيعيان نيز ميفرمايد: «براي تعجيل ظهورم دعا کنيد». (کمالالدين،ج 2، ص 685).واين منافاتي با علم الهي به زمان ظهور ندارد . چه بسا زمان ظهور فردا باشد يا چند سال و چند قرن ديگر ؛ولي دعاهاي ما اين زمان مخفي را به جلو اندازد .با اين حال طبق برخي از رواياتخداوند بخشي از اين آگاهي را در اختيار پيامبر اكرم صلياللهعليهوآله قرار داده و آن حضرت نيز به وارثان علم خود منتقل ساخته است و البته، ايشان نيز مأمور شدهاند هرگز اين علم را در اختيار ديگران قرار ندهند و اضافه بر آن، شيعيان را امر به تكذيب وقتگذاران كردهاند.رحمان بن كثير نقل ميكند كه نزد امام صادق عليهالسلام بودم كه مِهزم وارد شد. از آن حضرت پرسيد: فدايت گردم، آيا مرا خبر نميدهيد از زمان اين امري كه انتظار آن را ميكشيم؟ آن حضرت فرمود: «يا مِهْزَم! كَذِبَ الوَقّاتُونَ؛ اي مهزم! وقتگذاران دروغ ميگويند.» (كمال الدين، ج1، ص152(در جايي ديگر آن حضرت در جواب ابوبصير همين جمله را فرمودند و اضافه كردند: «اِنّا اَهْلُ بَيْتٍ لا نُوَقِّتُ؛ ما خانداني هستيم كه هرگز وقت را اعلام نميكنيم.»همين مطلب در سخنان پدر بزرگوار ايشان امام باقر عليهالسلام با تأكيد بيشتري ذكر شده است. آنگاه كه فضيل بن يسار از زمان ظهور پرسيد، امام پنجم در جواب او فرمود: «كَذِبَ الوَقّاتُونَ، كَذِبَ الوَقّاتُونَ، كَذِبَ الْوَقّاتُونَ.»(كتاب الغيبة، ص159، كمال الدين، ج1، ص324(.بدون ترديد مقصود از وقت تعيين كردن در اينجا، عبارت است از مشخص كردن دقيق سال و روز ظهور و گرنه همان طور كه اشاره خواهد شد، برخي روايات به صورت في الجمله برخي محدودههاي زماني ظهور را مشخص كردهاند.