سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یا مهدی

در احادیث و روایت متعددی از حضرت رسول (صلی الله علیه و آله وسلم) و ائمه علیهم السلام در مورد اینکه ظهور حضرت مهدی (عجه الله تعالی فرجه شریف) چه زمان و هنگامی روی میدهد پرسیده شده است که ایشان تاکید بر این موضوع داشته اند که فقط خداوند است که از زمان ظهور حضرت مهدی (عجه الله تعالی فرجه شریف) با خبرند همان طور که کسی جز خداوند از روز قیامت با خبر و آگاه نیست.

یا مهدی

از حضرت امام صادق (علیه السلام ) در همین باره پرسیدند و ایشان فرمودند زمان ظهور حضرت قائم (عجه الله تعالی فرجه شریف) بمانند زمان روز قیامت است ،بدین معنی که جز خداوند کسی از آن با خبر نیست.

و بسیاری روایات دیگر که علم مطلق زمان ظهور حضرت مهدی (عجه الله تعالی فرجه شریف) را فقط در دست خداوند متعال میدانند.

یا مهدی

از طرفی در روایات متعددی در مورد عالمیت حضرت مهدی (عجه الله تعالی فرجه شریف) نقل ها ی بسیاری شده است که ایشان را  اکثرکم علما و معدن العلم و کسی که بسیار عالم و دانشمند است  معرفی میکنند.

اما این موضوع هیچ مغایرت و منافاتی با  علم نداشتن ایشان به زمان ظهورشان ندارد ،همان گونه که حضرت محمد(صلی الله علیه و آله وسلم) و سایر پیامبران و امامان (علیهم السلام) از زمان وقوع قیامت و محشر بی خبر و بی اطلاع بودند.

همانطور که خداوند متعال در قرآن میفرماید:

یَسئَلُونَک عَنِ  الساعَةِ أَیَّانَ مُرْساهَاقُلْ  إِنَّمَا   عِلْمُهَا عِندَ رَبیلا یجَلِّیهَا لِوَقْتهَا  إِلا هُوَثَقُلَت فی السمَوَتِ  وَ الأَرْضِلا  تَأْتِیکمْ إِلا  بَغْتَةًیَسئَلُونَک کَأَنَّک  حَفِی عَنهَاقُلْ إِنَّمَا  عِلْمُهَا عِندَ  اللَّهِ  وَ لَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ  لا یَعْلَمُونَ‏(187) سوره مبارکه اعراف

تو را از رستاخیز  پرسند که کی بپا می‏شود بگو علم آن نزد پروردگار  من است که جز وی ، آن را به موقع خود آشکار نمی‏کند در آسمانها و زمین  سنگین است و جز ناگهان به شما در نمی‏آید از تو می‏پرسند گویی تو آن  را می‏دانی بگو علم آن نزد خداست ولی  بیشتر مردم این نکته را نمی‏دانند ( 187)

همانطور که ملاحظه میفرمایید به صراحت در این آیه ذکر شده است که کسی جز خداوند بلند مرتبه از زمان وقوع قیامت با خبر و آگاه نیست.و مانند این آیه چندین بار در قرآن کریم تکرار شده است.

پس به این نتیجه خواهیم رسید که دانای مطلق خداوند متعال است که علم و آگاهی را به هر میزان که اراده کند و صلاح بداند در اختیار انسانها از جمله ائمه (علیهم السلام) قرار میدهد.




نوشته شده در تاریخ دوشنبه 90/12/29 توسط ♥®♥شایگان
    

عکس