سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فلسطین و اشغال آن

صهیونیست ها برای اینکه بین یهودیان سرتاسر دنیا، اتحادی محکم ایجاد کنند از حدود یک قرن و نیم پیش حرکت خود را آغاز کردند.این جنبش از سال 1208 هجری شمسی با تشکیل اولین گروه های صهیونیستی در قاره اروپا آغاز گردید و در سال 1275 هجری شمسی رهبران گروه های دوستدار صهیونیست در شهر بال سوئیس گرد هم آمدند و تصمیم بر این گرفتند که دولتی صهیونیستی در کشور فلسطین تشکیل دهند و موج مهاجرتهای یهودیان از تمامی قسمتهای جهان برای مسلط شدن بر کشور فلسطین و حتی در پشت پرده تسلط بر تمامی دنیا از این زمان آغاز گردید.

رهبران صهیونیست در آغاز قصد تشکیل وطنی یهودی نشین در آرژانتین یا یکی از کشورهای آفریقایی (بیشترین توجهشان بروی کشور اوگاندا بود)را داشتند، اما پس از مدتی برای اینکه هماهنگی بیشتری بین یهودیان دنیا ایجاد کنند ،کشور فلسطین را بعنوان وطن و سرزمین موعود یهود اعلام کردند.

مراحل اشغال فلسطین

اشغال سرزمین مقدس فلسطین طی 4 مرحله صورت گرفت:

1-قبل از اشغال فلسطین توسط انگلستان

میزان اراضی یهودیان در فلسطین کمتر از دو درصد از تمام اراضی بود که حدود 8 درصد از جمعیت ساکن در فلسطین را تشکیل میدادند که این جمعیت حدود 56هزار نفر بودند.اولین مهاجرتهای یهودیان از سال 1261هجری شمسی آغاز گردید و تعداد آنها در سال 1272هجری شمسی  به حدود 20هزار نفر رسید.پس از جنگ جهانی اول ،چون دولت عثمانی شکست خورده بود ،سرزمین عثمانی تجزیه شده و بین ابرقدرتهای پیروز شده آن دوران انگلیس و فرانسه تقسیم شد. در این میان فلسطین تحت سلطه انگلیس در آمد و در ابتدای سال 1286هجری شمسی وزیر امور خارجه انگلیس(بالفور) به یهودیان وعده تشکیل سرزمینی یهودی در کشور فلسطین را داد.

2-بعد از صدور قطعنامه سازمان ملل

سازمان ملل متحد  در سال 1947 میلادی با تحت فشار قرار گرفتن توسط قدرتها ؛پا را فراتر از اختیارات قانونیش قرار میدهد و بدون توجه به تاریخ و گذشته موضوع رای به تقسیم فلسطین به دو کشور یهودی و فلسطینی و جدا کردن 54% از خاک سرزمین فلسطین و بخشیدن آن به یهودیان داد.

3-جنگ سال 1948 میلادی تا جنگ سال 1967 میلادی

بعد از پایان قیمومیت دولت انگلیس در تاریخ 1948/05/15 صهیونیستها آغاز دولت خود را اعلام داشتند و از این زمان جنگ بین صهیونیستها و مردم فلسطین آغاز گردید،تعدادی از کشورهای عربی ارتشهای خود را برای دفاع از فلسطینیان بسیج کردند اما چون آمادگی و تجهیزات کافی برای جنگیدن با صهیونیست ها را نداشتند شکست خوردند.ناگفته نماند که وابستگی تعدادی از فرماندهان این ارتشها به دولت انگلستان در این شکست بی تاثیر نبود.

پس از آنکه رژیم اشغال گر قدس موجودیت خود را توسط بن گوریون اعلام کرد جنگی بین صهیونیست با فلسطین وکشورهای عربی حامی فلسطین در گرفت که طی آن صهیونیست ها بیش از 78%خاک سرزمین فلسطین را به تسلط خود در آوردند و نخستین مرحله آواره شدن فلسطینیان آغاز گردید؛ در آنزمان جمعیت فلسطینیان یک میلیون و نهصد هزار نفر بود که حدود یک میلیون نفر از آنان آواره شدند و به اردوگاه های آورارگان در نوار غزه و کشورهای اردن،لبنان ،سوریه ،مصر و عراق کوچ کردند.

قسمت اعظم افزایش تعداد یهودیان در سرزمین فلسطین،مهاجرتهایی بود که توسط دولت اشغالگر انگلستان حمایت و سرپرستی میشد.

بعد از جنگ شش روزه بین اسرائیل و اعراب در سال 1967 میلادی

در جنگی که در سال 1967 بین اسرائیل و اعراب در گرفت،صهیونیستها قسمتهای باقیمانده فلسطین و ارتفاعات جولان سوریه و جزیره سینا در مصر را اشغال کردند که مجموع زمینهای تحت سلطه آنها به 89359 کیلومتر مربع رسید که چیزی حدود چهار برابر سرزمینهای اشغالیشان قبل  از جنگ 1967 میلادی بود.طی این جنگ حدود 410هزار فلسطینی آواره گردیدند .

صهیونیستها شروع به ساختن شهرکهای صهیونیستی در نوار غزه و کرانه باختری کردند که ساخت اولین شهرک با نام فر عتصیون در تاریخ 1967/11/25در کرانه باختری آغاز گردید و در همان سال ابتدایی اشغال فلسطین 14شهرگ احداث گردید که 12270 نفر از یهودیان مهاجر در آنها اسکان یافتند.

4-آغاز روند سازش اعراب و اسرائیل پس از آخرین جنگ

پس از جنگ 1973 میلادی (جنگ معروف به جنگ رمضان) اولین دولتمرد عرب که با اسرائیل به سازش پرداخت رئیس جمهور کشور مصر انور سادات بود.او کشور اسرائیل را به رسمیت شناخت و قرار داد کمپ دیوید را با اشغالگران عقد کرد و با این کار موجبات نا امیدی کشورهای عربی برای آزادسازی فلسطین از زیر سلطه اسرائیل را فراهم ساخت.

حضرت امام خمینی(ره) بارها این خیانت بزرگ به امت اسلامی و فلسطین را تقبیح کردند .ایشان در این باره فرمودند:

من اقداماترئیس جمهور مصر(انور سادات) را به دلیل توافقات کمپ دیوید محکوم می‌کنم، سادات با قبول صلح با اسرائیل وابستگی خود را به دولت استعمارگر آمریکا آشکار تر نمود و ملت مصر باید دست این خیانتکار(انورسادات) را از کشور خود قطع کند وننگ سر سپردگی به آمریکا و صهیونیسم را از ملت بزداید.

در ششم اکتبر سال 1981 میلادی انورسادات بدلیل این خیانت بزرگ و جبران ناپذیر توسط افسر انقلابی ارتش مصر(خالد اسلامبولی) به هلاکت رسید.




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 91/3/23 توسط ♥®♥شایگان
    

عکس