سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حجاب اسلامی

آفرینش و خلق انسان بگونه ای است که همانند همه سیستمهای پیچیده و مجهز که بدون پیروی کردن از راهنما و کاتالوگ (برای آگاهی از دستورالعملها و برنامه های سیستماتیک) قادر به فعالیت سالم و هدفمند و بدون نقص نیستند،نیازمند دستورالعملهای خاص خود است.

و خداوند حکیم به همین منظور فرستادگان و رسولانی جهت رهنمون ساختن انسانها فرو فرستاد تا آنها را در یافتن راه درست زندگانی و رسیدن به مسیر تعالی یاری دهند .

علیرغم اینکه خداوند متعال چنین تمهیداتی را برای هدایت و سعادتمندی بشریت درنظر گرفته است ،گاهی انسان بنا به دلایلی گرفتار دام شیطان میشود و در واقع از مسیر فطری و الهی خویش خارج گشته و دچار امراض اخلاقی،روحی و روانی میشود.

یکی از آسیبهای اجتماعی و فرهنگی که جامعه امروز اسلامی را رنج میدهد بدحجابی است .

بد حجابی یعنی چه؟

با توجه به اینکه بحث حجاب و پوشش بعنوان یکی از ارزشها ی اسلامی است و در قرآن و روایات حدود و طریقه حفظ حجاب بارها مطرح گردیده ،مفهوم و معنای بدحجابی نیز براحتی قابل بررسی و تعریف است.

منظور و مقصود از حجاب ،پوششیست که تمامی بدن انسان از جمله بر جستگیهای آن  را بپوشاند (بجز گردی صورت و از مچ به پایین دستها) و همچنین همراه با گفتار و رفتاری باشد که باعث خودنمایی و جلب نظر نامحرمان نگردد.

از این تعریف میتوان تعریف بدحجابی را استخراج کرد که عبارت است از پوشیدن لباسی که کوتاه یا تنگ باشد و طرح ها و رنگهایی در آن وجود داشته باشد که باعث تحریک نا محرمان شود.همچنین آرایشهای سنگین و رفتارها و گفتارهای تحریک کننده و استفاده از چادرها و لباسهای بدن نما نیز جزو مواردیست که بدحجابی را برای فرد به ارمغان می آورد.

کلمه بد حجابی تا قبل از انقلاب اسلامیمان معنی و مفهوم نداشته است ،چون در مقابل حجاب کلمه بی حجاب استفاده میشد و این بی حجاب به کسانی اطلاق میشد که با روسری و چادر برای پوشانیدن حتی قسمتی از موها یشان اقدام نمیکردند و اقدام به  پوشیدن لباسهای کوتاه وتنگ و بدن نما میکردند.

پس از انقلاب بزرگ اسلامی بود که زنان به حفظ حجاب و پوشیدن لباسهای اسلامی روی آوردند و فقط تعداد اندکی بودند که ضمن استفاده از چادر و روسری گاهی حدود شرعی پوشش و طریقه رفتار و گفتار با نامحرمان را رعایت نمیکردند.

در جامعه امروز ما آن تعداد اندک بی حجابان رو به گسترش است و تهدیدی بزرگ برای استحکام خانواده ها  و امنیت اخلاقی و فرهنگی جامعه تلقی میشود.

بدحجابی عوامل و علل متعددی دارد.خانواده در حل این معظل نقش تعیین کننده ای میتواند داشته باشد

همانطور که میدانید اولین معلمین و آموزش دهندگان فرزندان ،پدر و مادر هستندکه نقش تعیین کننده ای در آموزش و تربیت فرزندان دارند.

کودک در محیط خانواده اش یاد میگیرد ،چگونه بخورد،چگونه سخن بگوید،چگونه  لباس بپوشد و چگونه راه برود.

حجاب اسلامی

ذهن و مغز ظریف کودکان تمامی رفتارها و اعمال و کردار پدر و مادر را مانند دستگاهی دقیق ثبت و ضبط میکند و بعنوان الگوی اولیه در ذهن خویش پرورش میدهد تا افکار و عقایدش را طبق آن پرورش و شکل دهد.

رعایت نکردن پوشش اسلامی توسط مادر و عدم رعایت موازین اسلامی و اخلاقی در ارتباط پدر و مادر با نامحرمان باعث کاهش حساسیت فرزندان نسبت به اعتقادات و ارزشهای اسلامی و اخلاقی میشود.

مادران بدلیل دارا بودن موقعیتی متفاوت با دیگران در خانواده از جهت تاثیر گذاری ،میتوانند نقش بسیار تاثیر گذار و موثری در رعایت حجاب توسط فرزندان داشته باشند چرا که نه ماه رنج بارداری کشیده است و بمدت دوسال به کودک خویش شیر نوشانده  و درطول این سه سال ؛ مادر ارتباطی تقریبا انحصاری با کودک خویش داشته است و این باعث میشود که مادر حتی در مقایسه با پدر نقش مهمتری رادر گرایش فرزندان به اخلاق اسلامی و تربیت و بینش اسلامی ایفا کند و آنها را در گرایش به رعایت حجاب و عفاف مدد و یاری رساند.

حجاب اسلامی

امام صادق (علیه السلام در این باره فرموده اند:

**خوشبخت کسیست که مادرش دارای گوهر  گرانبهای عفت باشد**

در روایتی  رسول خدا حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم)فرموده اند:

*** سعادت و  شقاوت  هر کسی از هنگامی  شروع می شود که در رحم مادر زندگی می کند.***

حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه)نیز در این باره فرموده اند:

***سعادت بچه ها  از دامن مادر آغاز می شود. آن قدر که اخلاق مادر در بچه کودک نورس تأثیر دارد و به او منتقل می شود، از دیگران عملی نیست. مادرها مبداء خیرات هستند و اگر خدای نخواسته مادرانی باشند که  بچه ها را بد تربیت کنند مبدا شرورند. یک مادر ممکن است یک بچه را خوب تربیت کند و آن بچه، یک امّت را نجات بدهد و ممکن است بد تربیت کند و موجب هلاکت امّت بشود.***

در دنیای امروز پزشکان پس از مطالعات و تحقیقات بسیار درباره امراض روحی توانسته اند این موضوع را اثبات کنند که 66% از کودکانی که مبتلا به امراض روحی و روانی هستند ،امراض و بیماریهای خود را از مادرشان به ارث برده اند.

بنابراین تعداد زیادی از مفاسد و نابهنجاریهای اخلاقی جامعه اسلامی ما،مثل بدحجابی ،زنا ،بی عفتی و ...میوه ی درختی است که ریشه هایش در بین خانواده های بی اعتقاد به ارزشها و اخلاق اسلامی با مادرانی که به ارزشهای دینی و اسلامی اهمیت نداده اند رشد کرده است،که مهمترین راهکاری که میتوان جهت فرهنگسازی این موضوع در نظر گرفت ،آگاهی و اطلاع رسانی  به مادران است.




نوشته شده در تاریخ شنبه 91/2/30 توسط ♥®♥شایگان
    

عکس