سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یا فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)

هدف این مقاله ، بحث در مورد نکات زیر است:

1-احترام منزل و محل سکونت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در قرآن کریم و سنت پیامبر.

2- عصمت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از زبان پدر بزرگوارشان حضرت محمد(صلی الله علیه و آله وسلم)

3-هتک حرمت نسبت به حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) پس از شهادت پدر گرانقدرش حضرت محمد(صلی الله علیه و آله وسلم).

***

اولین مورد ،تشریح موضوع احترام منزل و محل سکونت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در قرآن کریم و سنت پیامبر است.

پیامبر این آیه مبارکه  را پس از نزول در مسجد تلاوت کردند:

فِى بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالغُدُوِّ وَالْأَصَالِ ***سوره مبارکه نور-آیه 36***

 (این نور هدایت) در خانه ‏هایى است که خداوند اذن داده رفعت یابند و نام او در آنها ذکر شود. در آنها بامدادان و شامگاهان او را تسبیح گویند.

وقتی پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) این آیه شریفه را تلاوت فرمودند یکی از حاضران از جایش برخاست و گفت:

ای پیامبر خدا، هدف و منظور از بُیُوتٍ با این تاکید چیست؟

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند:

خانه پیامبران.

در همین زمان ابوبکر از جای خود بلند شد و به سمت خانه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و حضرت علی (علیه السلام) اشاره کردو گفت:

ای پیامبر خدا،آیا این خانه ،از خانه هایی است که شما میگوئید؟

رسول اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) پاسخ دادند:

بله، این خانه از بهترین و برجسته ترین آن خانه هاست.(1)

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) بمدت نه ماه به در خانه حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و همسر بزرگوارش حضرت علی (علیه السلام) می رفت و بر آنها سلام میکرد و این آیه شریفه را برای آنها تلاوت میفرمودند:(2)

وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِینَ الزَّکَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا***سوره مبارکه احزاب-آیه33***

و در خانه‏ هایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیت قدیم زینتهاى خود را آشکار مکنید و نماز برپا دارید و زکات بدهید و خدا و فرستاده‏اش را فرمان برید خدا فقط مى‏خواهد آلودگى را از شما خاندان [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند(33)

آری، مطمئنا سرایی که اصحاب کسا را در خود جای داده است و خداوند از آن با شکوه و عظمت سخن میگوید،حتما و باید مورد احترام همه مسلمین باشد.

و باید دید که پس از شهادت حضرت رسول (صلی الله علیه و آله وسلم) چقدر حرمت و احترام این خانه حفظ شد ؟

و اما دومین موضوع قابل بحث عصمت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از زبان پدر بزرگوارشان حضرت محمد(صلی الله علیه و آله وسلم) است.

حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از مقام و مرتبه بالایی برخوردارند.از جمله مقامات ایشان عصمت و پاکی ایشان از گناه میباشد که حضرت محمد(صلی الله علیه و آله وسلم) در سخنانشان بارها به این موضوع اشاره داشته اند.

ایشان در این باره فرموده اند:

فاطمه بضعه منّی فمن اغضبها اغضبنی(3)

« فاطمه پاره تن من است، هر کس او  را به خشم آورد بسان این است که مرا  خشمگین کرده است »

یا فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)

خشم و ناراحتی حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)باعث ناراحتی و اندوه حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) است که در قرآن کریم سزای اینچنین شخصی، اینگونه بیان شده است:

وَمِنْهُمُ الَّذِینَ یُؤْذُونَ النَّبِیَّ وَیِقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَیْرٍ لَّکُمْ یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَیُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِینَ وَرَحْمَةٌ لِّلَّذِینَ آمَنُواْ مِنکُمْ وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ رَسُولَ اللّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ***سوره مبارکه توبه-آیه61***

و از ایشان کسانى هستند که پیامبر را آزار مى‏دهند و مى‏گویند او زودباور است بگو گوش خوبى براى شماست به خدا ایمان دارد و [سخن] مؤمنان را باور مى‏کند و براى کسانى از شما که ایمان آورده‏اند رحمتى است و کسانى که پیامبر خدا را آزار مى‏رسانند عذابى پر درد [در پیش] خواهند داشت (61)

دلیلی از این روشنتر و استوارتر  بر اثبات عصمت حضرت فاطمه(سلام الله علیها)وجود دارد که پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) است در گفتارهایشان فرموده اند که رضای دخترشان مایه رضای خداوند و خشمش باعث خشم خداوند میشود.

یا فاطمهُ انّ اللّه یغضبُ لِغضبک و یَرضى لرضا(4)

«دخترم فاطمه!، خدا با خشم تو، خشمگین، و با خشنودى تو، خشنود مى شود»

و بهمین دلیل ایشان سرور تمامی زنان دنیا هستند و نزد خداوند چنین مقام والایی دارند.پیامبر در این مورد فرموده اند:

 «یا فاطمه! الا ترضین ان تکونَ سیدهَ نساء العالمین، و سیدهَ نساءِ هذه الاُمّه و سیده نساء المومنین».(5)

 «دخترم فاطمه! آیا به این کرامتى که خدا به تو داده راضى نمى شوى که تو، سرور زنان جهان و سرور زنان این امّت و سرور زنان با ایمان باشى».

و اما هتک حرمت نسبت به حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در دفتر دوم مورد بررسی قرار خواهد گرفت ان شاء الله.

پا ورقی:

1-قرا رسول اللّه هذه الآیه (فى بیوت اذن اللّه ان ترفع و یذکر فیها اسمه» فقام الیه رجل: فقال: ای بیوت هذه یا رسول اللّه؟ قال: بیوت الانبیاء، فقام الیه ابوبکر، فقال: یا رسول اللّه: ا هذا البیت منها، ـ مشیراً الى بیت علی و فاطمه قال: نعم، من افاضلها (الدر المنثور: 6/203; تفسیر سوره نور، روح المعانى: 18/174).

2. در المنثور: 6/606.

3. فتح البارى در شرح صحیح بخارى: 7/84 و نیز بخارى این را در بخش علامات نبوت، جلد 6، ص 491، و در اواخر مغازى جلد 8، ص 110 آورده است.

 4. مستدرک حاکم: 3/154; مجمع الزوائد: 9/203 و حاکم در کتاب مستدرک احادیثى مى آورد که جامع شرایطى باشند که بخارى و مسلم در صحت حدیث، آنها را لازم دانسته اند. 

 5. مستدرک حاکم: 3/156.



نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 91/2/7 توسط ♥®♥شایگان
    

عکس