سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حضرت علی و حضرت فاطمه

درسهایی از زندگی امیر مومنان حضرت علی (علیه السلام ) و بانوی عصمت و طهارت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها).

1-هم کفو و هم مرتبه بودن:

یکی از مسایل و اصولی که در امر ازدواج بسیار مهم و ضروری به نظر میرسد و میتوان از آن بعنوان یکی از رموز موفقیت در ازدواج مد نظر قرار داد؛ هم کفو و هم رتبه بودن طرفین است.

به جرات میتوان گفت زمانی دختر و پسر درک متقابلی نسبت به یکدیگر میتوانند داشته باشند که،هم شان و همتای یکدیگر باشند.

همتایی و هم مرتبه بودن فقط محدود به مسایل ظاهری مثل مادیات و ظاهر و مسائل نژادی و قومی و رفاهی نیست ،بلکه هم مرتبه بودن آرمانها ،اصول و تمایلات فکری و روانی ،میزان معلومات علمی و دینی ،اعتقادات مذهبی و دینی،و ارزشی که برای آن اعتقادات قائل هستند و همچنین میزان ارج نهادن به اصوال اخلاقی ،انسانی و فرهنگیست.

همانطور که در قرآن کریم میخوانیم:

" وَ الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبینَ "***سوره مبارکه نور-آیه 26***

(زنان پاک لایق مردان پاکند )

و در جایی دیگر خداوند میفرمایند:

"فَانْکِحُوا ماطابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ"***سوره مبارکه نساء-آیه3***

(پس با زنان پاک ازدواج کنید )

" وَلاَ تَنکِحُواْ الْمُشْرِکَاتِ حَتَّى یُؤْمِنَّ وَلأَمَةٌ مُّؤْمِنَةٌ خَیْرٌ مِّن مُّشْرِکَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْکُمْ وَلاَ تُنکِحُواْ الْمُشِرِکِینَ حَتَّى یُؤْمِنُواْ وَلَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَیْرٌ مِّن مُّشْرِکٍ وَلَوْ أَعْجَبَکُمْ أُوْلَئِکَ یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَاللّهُ یَدْعُوَ إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَیُبَیِّنُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ"***سوره مبارکه بقره-آیه221***

و با زنان مشرک ازدواج مکنید تا ایمان بیاورند قطعا کنیز با ایمان بهتر از زن مشرک است هر چند [زیبایى] او شما را به شگفت آورد و به مردان مشرک زن مدهید تا ایمان بیاورند قطعا برده با ایمان بهتر از مرد آزاد مشرک است هر چند شما را به شگفت آورد آنان [شما را] به سوى آتش فرا مى‏خوانند و خدا به فرمان خود [شما را] به سوى بهشت و آمرزش مى‏خواند و آیات خود را براى مردم روشن مى‏گرداند باشد که متذکر شوند(221)

حق مسلم این است که اگر مسئله هم مرتبه بودن و هم کفوی در میان نبود،دختران خوش چهره زیادی در شهر مدینه بودند که آرزویشان ازدواج کردن با امام علی (علیه السلام) بود که ایشان حتی برای خواستگاری به آنها مراجعه نکردند.همچنین حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نیز خواستگاران زیادی داشتند که هر بار ایشان و پدر بزرگوارشان حضرت محمد(صلی الله علیه و آله وسلم)راضی به وصلت با آنها نمیشدند.

فقط روح بزرگ و مرتبه والای حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)بود که شکوه ایمان و بلندی مرتبه معنوی و اخلاقی حضرت علی (علیه السلام) را فهمید و برایش قابل درک بود.

حضرت محمد(صلی الله علیه و آله وسلم) در مورد هم کفوی و همتایی ایشان میفرمایند:

اگر خداوند علی(علیه السلام) را نمی‌‌آفرید برای فاطمه(سلام الله علیها) کفو و همتایی وجود نداشت.(1)

حضرت علی و حضرت فاطمه

2-خواستگاری کردن بی واسطه:

خواستگاری حضرت علی (علیه السلام) از حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) بدون هیچ واسطه و تشریفات مقدماتی از حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) انجام شد.

3-اولین و مهمترین شرط قبول ازدواج؛ رضایت و خواست دختر:

همانطور که پیغمبر اسلام حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) وقتی به خواستگار (حضرت علی (علیه السلام))پاسخ مثبت دادند که اطمینان از رضایت و خواست دختر بزرگوارشان(حضرت فاطمه(سلام الله علیها))پیدا کردند.

4-قناعت:

در امر تهیه جهیزیه دختر ،به تهیه ضروریات و وسایل اصلی زندگی در آن عصر اکتفا شد .

از سیرت و زندگی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم)باید درس بگیریم و در اصول و الگوهای مصرفمان تجدید نظر اساسی و بنیادی انجام دهیم.و در  این دنیای زودگذر و فنا پذیر به حداقل مادیات قناعت کنیم تاقادر باشیم از این دنیای فانی سبکبار بگذریم و خود را نیازمند و محتاج و برده دیگران نسازیم.

مادر بزرگوار حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) از ثروتمندان عرب در عصر و دوره خویش بودندو پدر گرانقدرشان حضرت محمد(صلی الله علیه و آله وسلم) پیغمبر اسلام بود و طایفه بنی هاشم از طوایف اصیل ،با نفوذ و با احترام عرب بشمار می آمد،همینطور از لحاظ علمی و آگاهی و اندیشمندی ،حضرت فاطمه شخصی بر جسته بودند.آیا با وجود این خصوصیات ،حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) قادر نبود جهیزیه سنگین و زیادی برای دخترش فراهم کند؟

مطمئنا جواب مثبت است.اما اصول و روش زندگی و سیرت پاک حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) و خاندان پاک و مطهرش بر ساده زیستی و زندگی بی تشریفات استوار است.

متاسفانه در جامعه امروز ما در تعدادی از خانوارها، که بیشتر  خانواده های ثروتمند و مرفه هستند ،جهیزیه دخترانشان بمانند نمایشگاه بین المللی کالا ها و اجناس داخلی و خارجی است که در حضور اقوام و آشنایان به نمایش گذاشته میشود تا هم برقش چشم های ظاهر بین را خیره کند و هم عبرتی برای دیگران باشد.

5-تهیه کردن مکانی برای ورود عروس:

حال ببینیم امیر مومنان حضرت علی (علیه السلام)، شهسوار و مرد غیور اسلام،کسی که از مقربین درگاه خداوند و محبوبترین و پسندیده ترن مردان در پیشگاه خداوند متعال و حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم )است برای ورود و اسکان نو عروسش حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها )چه کردند.

ایشان بدین صورت اتاق خویش را محیای ورود تازه عروسشان کردند.

نخست مقداری ماسه کف اتاق خود ریختند و آن را در سرتاسر اتاق پهن کردند .تکه چوبی تهیه نمودند و به طرفی از اتاق وصل کردند تا لباسهایشان را روی آن بگذارند و پوست گوسفندی کف اتاق انداختند و بالشی که در داخلش لیف خرما گذاشته بود را در آنجا نهاد.

تنها همین.(2)

حضرت علی و حضرت فاطمه

 پینوشت:

1-ینابیع الموده، ص 177 و 237.

2-- زندگانی حضرت فاطمه علیهما‌السلام و دختران آن‌حضرت مولف سیدهاشم رسولی محلاتی ص‌56



نوشته شده در تاریخ شنبه 91/2/2 توسط ♥®♥شایگان
    

عکس