سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ازدواج دانشجویی

دوره دانشجویی همزمان با دوره جوانی است و در این دوره بسیاری از جوانان به ازدواج فکر میکنند.ازدواج واقعه ای مثبت و شیرین در زندگی است و آرزوی بعضی از جوانان و بسیاری از خانواده هاست.عده ای از دختران و پسران دانشجو به قصد ازدواج در دانشگاه ،اقدام به برقراری ارتباط و آشنایی های قبل از ازدواج میکنند. با این حال ، بر خلاف تصور مردم ،ازدواج پدید ای آسان نیست و همین طور آشناییهای قبل از ازدواج .بهمین دلیل ،بسیاری از اوقات ،چنین آشناییهایی منجر به مشکلات جدی در زندگی ،از جمله سوء استفاده های عاطفی و مشکلات تحصیلی میشود که بخصوص به سلامت روان دانشجویان صدمه جدی میزند.


در بسیاری از موارد نگرشهای اشتباهی در مورد ازدواج وجود دارد .محبوبیت ازدواج در میان خانواده های ایرانی و همچنین جوانان ،به فراوانی و گسترش باورهای اشتباه کمک کرده است.

وجود برداشتها و نگرشهای غلط درباره ازدواج،نیز خود ،فشار و استرس را سنگسنتر میکند.باورهای اشتباه در مورد ازدواج میتواند ضربه شدیدی به زندگی مشترک وارد کند ،زیرا باعث تصمیم گیریهای اشتباه میشود.

توجه به این نکات بسیاری از نگرشهای غلط را از بین میبرد:

گاهی اوقات افراد از ازدواج به عنوان یک وسیله استفاده میکنند.درحالی که ازدواج یک مرحله مهم رشد در زندگی انسان است نه یک ابزار.برای ازدواج ضروری است افراد به رشد روانی رسیده باشند که بتوانند علاوه بر قبول مسئولیت های زندگی شخصی،مسئولیت های زندگی مشترک را قبول کنند و از عهده چنین مسئولیت هایی بر آِند..

هیچ انسانی کامل نیست بلکه انسان در جهت کمال گام بر میدارد.پس در ازدواج این باور اشتباه است که زوج یا زوجه باید از تمام ابعاد کامل و بی نقص باشند.چنین باوری باعث میشود افراد هیچ وقت از همسرشان راضی نباشند چون کامل نیست.

هیچ یک از انسانها کاملا شبیه دیگری نیستند حتی دوقلوهای همسان.اما مهارت همدلی به انسانها کمک میکند تا بتوانند جدا از اختلاف ها و تفاوتهای که با هم دارند در کنار یکدیگر با رضایت زندگی کنند.

نکته بسیار اساسی که در ازدواج باید به آن توجه کرداین است که هیچ انسانی نمیتواند دیگری را تغییر دهد .انسانها زمانی که خود بخواهند تغییر میکنند.بهمین دلیل هنگام ازدواج باید فرد را همانطور که هست،پذیرفت و قبول کرد.اگر نمیتوانید چنین فردی را بپذیرید با همین شرایطی که هست،بهتر است او را بعنوان همسر انتخاب نکنید.

زنان نیز همانند مردان در قبال زندگی مشترک خود مسئولند .زن و مرد دوشادوش یکدیگر زندگی مشترک خود را میسازند نه آنکه مرد زندگی را بسازد و زن وارد یک زندگی آماده شود.

یکی از مشکلاتی که در زندگی مشترک رخ میدهد این است که اطلاعاتی از گذشته خود به دیگری میدهند که نه لازم است و نه ضروری.گاهی اوقات ،همین اطلاعات مفصل و غیر ضروری باعث ایجاد شک و تردید و سوء تفاهم های سنگین در زندگی میشود.البته این بدان معنا نیست که مخفی کاری شود و اطلاعات مهم نیز به یکدیگر داده نشود . به یاد داشته باشید ،موضوعی که تمام شده،ربطی به زمان حال ندارد و به طرف مقابل نیز مربوط نمیشود و لازم نیست بیان شود.ولی گفتن مطالبی که مربوط به زمان حال است و ارتباط مستقیم با فرد مقابل دارد بسیار اساسی است.چنان چه به درستی نمیدانید که چه موردی را باید به طرف مقابل بگویید و کدام را نگویید ،میتوانید در دوره های آموزش پیش از ازدواج شرکت کنید یا از مشاوران مرکز مشاوره اطلاعات لازم را بگیرید.

زن و شوهر علاوه بر زندگی مشترک ،دارای زندگی شخصی نیز هستند.آنان فعالیتهای شخصی ،دوستان و برنامه های دیگری نیز جدا از زندگی مشترک دارند که باید به آنها بپردازند.بنابراین امکان پذیر نیست که همیشه در کنار یکدیگر باشند.

مرد و زن هر دو مسئول خوشبخت کردن یکدیگرند .زن نیز همانند مرد چنین مسئولیتی را بر عهده دارد.

بیان احساسات مثبت مانند عشق و علاقه،یکی از ضروریات زندگی مشترک است.معمولا چنین بیان احساسات مثبت نه تنها مشکلی ایجاد نمیکند بلکه بیان نکردن آنهاست که مشکل زا است.

اگر عاشق باشید حتما ازدواج موفقی خواهید داشت؟عشق و عاشق بودن مبنای خوبی برای ازدواج نیست.علاوه بر عشق و عاشق بودن مبنای خوبی برای ازدواج نیست. علاوه بر عشق،زندگی مشترک ضروریات دیگری نیز دارد ،از جمله پختگی و بلوغ روانی و اجتماعی و موارد بسیار دیگر.هنگامی که مبنای ازدواج فقط بر یک عامل گذاشته شود و به بسیاری از نکات مهم دیگر آن توجه نشود ،مسلم است که احتمال شکست در ازدواج افزایش می یابد. نکته اساسی دیگر آنکه عشق،مفهوم سنگینی دارد و انواع مختلف عشق وجود دارد .منظور کدام عشق است؟





نوشته شده در تاریخ دوشنبه 91/10/18 توسط ♥®♥شایگان
    

عکس