سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

نماز در آینه نهج البلاغه

انسان،آفریده خداست و لازم است که آفریده و آفریدگار در ارتباط باشند.خداوند متعال برای سعادت انسان،پیامبران الهی را فرستاد تا راه آن ارتباط را به او نشان دهد .

نماز،مهمترین وسیله ارتباط انسان با آفریدگار است که هر روز چندین بار ،روح او را با مبدا همه نیکیها و رستگاریها، پیوند میدهد،بهمین دلیل است که نماز، اساسی ترین ستون و پایه ساختمان دین محسوب میشود،زیرا اگر این ستون برداشته شود (یعنی ارتباط انسان با آفریدگار قطع گردد)ساختمان دین فرو میریزد و از آن چیزی باقی نمیماند.به عبارت دیگر آن دینی که به ارتباط معنوی انسان با پروردگار نپردازد،مطمئنا فایده و مفهومی نخواهد داشت.

نماز در آینه نهج البلاغه

اَللَّهَ اَللَّهَ فِی اَلصَّلاَةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُمْ  

 از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره نماز؛ زیرا که نماز ستون دین شماست. (1)

و از آنجا که دین بعنوان یک وسیله سعادت آفرین برای همه بندگان خداست و همه باید دیندار شوند ،وقتی همه مردم نماز را که اصلیترین پایه دین است برپا داشتند،خود این نماز،نشانه دیندار بودن و بعبارت دیگر نشانه ملیت اسلامی آنهاست و لذا هر جا که نماز برپا میشود میتوانیم بگوییم آن مردم از ملت اسلام هستند.

إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى الْإِیمَانُ بِهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِهِ فَإِنَّهُ ذِرْوَةُ الْإِسْلَامِ وَ کَلِمَةُ الْإِخْلَاصِ فَإِنَّهَا الْفِطْرَةُ وَ إِقَامُ الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا الْمِلَّةُ...(2)

همانا بهترین چیزى که انسان‏ها مى‏توانند با آن به خداى سبحان نزدیک شوند،ایمان به خدا و ایمان به پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ،و جهاد در راه خداست، که جهاد قلّه بلند اسلام، و یکتا دانستن خدا بر اساس فطرت انسانى است. بر پاداشتن نماز آیین ملّت اسلام است...

وقتی انسان با خدای خویش ،سخن میگوید و از صمیم قلب ،مقام عبودیت و بندگی خود را بیان میکند،برای گناهان خویش طلب آمرزش میکند خواسته های خود را مطرح نموده بارها معبودش را به بزرگی و عظمت و جلال یاد میکند،خداوند متعال نیز بر او منت نهاده و او را به خویش نزدیک میکند ،یعنی مقامش را از نظر معنوی بالا میبرد.

الصَّلاةُ قُرْبانُ کُلِّ تَقیٍّ.(3)

نماز، هر شخص باتقوا و پرهیزکارى را - به خداوند متعال - نزدیک کننده است .

و کسیکه به این پایه رسید،دیگر از شرک و دوگانه پرستی پاک میشود و خالصانه خدا را میخواند و چون خود را بنده خدا میبیند ،به بندگان دیگر خدا گردنکشی نکرده و تکبر نخواهد داشت.

فَرَضَ اللّه ُ الإیمانَ تَطهیرا مِن الشِّرکِ ، و الصلاةَ تَنزیها عنِ الکِبرِ.(4)

خداوند ایمان را بجهت پاک شدن انسانها از شرک و نماز را بدلیل دور نمودن آنان از خودپسندی و خود بزرگ بینی واجب نمود.

امیر مومنان ،حضرت علی (علیه السلام) نماز را همانگونه میخواند که خدای مهربان دستور داده است،یعنی با همان آداب و در همان وقتی که او معین نموده است لذا نمازها را همیشه در اول وقت بجا می آوردند تا ارتباط خاصشان با خداوند متعال را به همان شکلی که خداوند دستور داده است برقرار نمایند و دقیقا شرط بندگی را بجای آورد و اینگونه در سایر کارها نیز روح  نظم و دقت را پیدا خواهد نمود.

صَلِّ الصَّلَاةَ لِوَقْتِهَا الْمُؤَقَّتِ لَهَا وَ لَا تُعَجِّلْ وَقْتَهَا لِفَرَاغٍ وَ لاتُؤَخِّرْهَا عَنْ وَقْتِهَا لِاشْتِغَالٍ وَ اعْلَمْ أَنَّ کُلَّ شَیْ‏ءٍ مِنْ عَمَلِکَ تَبَعٌ لِصَلَاتِکَ .(5)

نماز را در وقتی که برایش معین شده بگذار نه قبل از به سبب مشغول نبودن به کاری ونه بعد از آن به سبب مشغول بودن به کاری وبدان که همه کارهای تو پیرو نماز توست.

و خلاصه نعمت نماز آنقدر بزرگ و پر برکت است که فقط مومنان قدرش را میدانند و سعی میکنند زیاد بجای آورند و هیچ نعمت دیگری(چه دنیوی و چه اخروی)آنها را از بهره گیری از آن نعمت عظمی باز نمیدارد زیرا نماز هم روح انسان را پاک میگرداند و هم بهشت جاویدان را برای نمازگزاران به ارمغان می آورد.

بهمین دلیل پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم)آن را به چشمه آب زلالی تشبیه فرموده که مومن هر روز حداقل پنج بار خود را در آن میشوید و دقیقا از همکه آلودگیهای روحی که زائیده کبر و گردن کشی است،پاک میشود.

و میبینیم که خود اولیاء خدا(پیامبر و ائمه علیهم السلام)،چه اندازه قدر این نعمت را میدانستند و از آن بهره میگرفتند.

نماز وسیله تقرب به خداوند و رهائی از آتش...

تَعَاهَدُوا أَمْرَ الصَّلَاةِ وَ حَافِظُوا عَلَیْهَا وَ اسْتَکْثِرُوا مِنْهَا وَ تَقَرَّبُوا بِهَا فَإِنَّهَا کانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتاباً مَوْقُوتاً أَ لَا تَسْمَعُونَ إِلَى‏ جَوَابِ أَهْلِ النَّارِ حِینَ سُئِلُوا ما سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ قالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ؟(6)

پاسدار نماز باشید و بر آن مراقبت کنید و آن را بسیار به جای آرید و بدان به سوی خداوند تقرّب جویید، که نماز بر مؤمنان در زمانهای خاص واجب شده است. مگر جواب دوزخیان را نشنیدید آنگاه که از آنها پرسیده شد: چه چیز شما را در دوزخ جای داد گفتند ما از نمازگزاران نبودیم؟

نماز همچون چشمه آب زلال...

وَ إِنَّهَا لَتَحُتُّ الذُّنُوبَ حَتَّ الْوَرَقِ وَ تُطْلِقُهَا إِطْلَاقَ الرِّبَقِ وَ شَبَّهَهَا رَسُولُ اللَّهِ صلى الله علیه واله بِالْحَمَّةِ تَکُونُ عَلَى بَابِ الرَّجُلِ فَهُوَ یَغْتَسِلُ مِنْهَا فِی الْیَوْمِ وَ اللَّیْلَةِ خَمْسَ مَرَّاتٍ فَمَا عَسَى أَنْ یَبْقَى عَلَیْهِ مِنَ الدَّرَنِ.

آری، نماز گناهان را چون برگ درختان می‏ریزد و انسان را از بند بندگی شهوت آزاد می‏سازد. پیامبر اکرم - درود خدا بر او و خاندانش - نماز را به چشمه‏ساری مانند کردند که جلوی ورودی خانه‏هاست و نمازگزار در شب و روز پنج بار خود را در آن شستشو دهد، پس چنین شخصی ذرّه‏ای پلیدی و پلشتی در وجودش نمانَد.(7)

مومنان و شناخت ارزش نماز...

وَ قَدْ عَرَفَ حَقَّهَا رِجَالٌ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ لَا تَشْغَلُهُمْ عَنْهَا زِینَةُ مَتَاعٍ وَ لَا قُرَّةُ عَیْنٍ مِنْ وَلَدٍ وَ لَا مَالٍ یَقُولُ اللَّهُ سُبْحَانَهُ رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ(8)

بی‏شک رجال و شخصیّتهایی از مؤمنان قدر آن را دانند و حقّ آن را شناسند آنان که زیبایی زرد و سرخ دنیا، و جاذبه نور چشمی‏ها از فرزند و مال، آنان را از یاد خدا باز ندارد

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) و نماز...

وَ کَانَ رَسُولُ اللَّهِ- صلى الله علیه واله- نَصِباً بِالصَّلَاةِ بَعْدَ التَّبْشِیرِ لَهُ بِالْجَنَّةِ لِقَوْلِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیْها فَکَانَ یَأْمُرُ بِهَا أَهْلَهُ وَ یُصَبِّرُ عَلَیْهَا نَفْسَهُ.(9)

پیامبر اکرم - درود خدا بر او و خاندانش - با آنکه بهشتی بود و به مینویش مژده داده بودند، همواره خود را در مورد نماز به رنج و تعب می‏انداخت و این به شهادت خطبه خداست که فرموده: ای پیامبر، خاندانت را به نماز فرمان ده و بر آن شکیبا باش.آن حضرت هم خانواده خود را به خواندن نماز امر میفرمودند و خود را به شکیبایی بر آن وامیداشتند.

 

پینوشت

1-نهج البلاغه، نامه شماره‏47.

2-نهج البلاغه،خطبه 109.

3-قصار131 ص1152.

4-قصار244ص1197.

5-نامه 27ص888.

6- نهج البلاغه،خطبه 190.

7- نهج البلاغه،خطبه 190.

8- نهج البلاغه،خطبه 190.

9- نهج البلاغه،خطبه 190.

 

لطفا در نسخه برداری منبع ذکر گردد.

منبع:http://shaygan.parsiblog.com

 



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 91/7/26 توسط ♥®♥شایگان
    

عکس