سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مناجات

یکی از فضیلتهایی که باعث نزدیک شدن هر چه بیشتر انسان به خداوند میشود ،خواندن نماز شب است.در آیات و روایات بسیاری درباره این عبادت پر فیض و نورانی صحبت بمیان آمده است.

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) فرموده اند:

خواندن دو رکعت نماز در دل شب ،نزد من از دنیا و آنچه در آن است محبوبتر است.(1)

حضرت امام صادق(علیه السلام) فرموده اند:

نماز شب چهره را زیبا ،خلق را نیکو و آدم را خوشبو میکند و رزق و روزی را زیاد و قرض را ادا میکند و اندوه و غصه را برطرف میسازد و چشمان را جلا میدهد.(2)

خواندن نماز شب یکی از راه هایی است که خوشنودی و رضایتمندی خداوند را در پی دارد،نماز شب  از سنتها و روشهای پیامبران است که نور معرفت و ایمان را در انسان پر نور میکند وباعث دوستی هر چه بیشتر باخداوند میشود.جسم را آرامش بخش و ابلیس را خشمگین و زمینگیر میکند.نماز شب سلاح بی مثالی علیه دشمنان است و وسیله ای تاثیر گذار در اجابت دعا و قبول شدن اعمال میباشد و باعث توسعه و افزایش روزی و رزق حلال میشود و بمانند شفیعی میان نماز گزار و ملک الموت میشود.نماز شب باعث میشود از زمانی که در قبر قرار میگیریم تا زمانی که قیامت بر پا میشود همیشه نوری نمازگزار را دنبال کند که حائل بین آتش جهنم و او میشود و وسیله ای است برای سنگین شدن وزن و میزان اعمال نیک و حکم کلید بهشت را دارد.

نماز حمد و تسبیح  و تکریم و تعظیم و عبادت پروردگارست و بهترین عمل،خواندن و بپا داشتن نماز در اول وقت و البته باتوجه و حضور قلبی است.

سوال است که آیا راه آسانتری برای نماز شب خواندن هست یا فقط و فقط باید 11 رکعت نماز در نیمه شب بخوانیم تا در قافله سود برندگان از نماز شب باشیم؟

بله،راه های ساده تری هم هست برای خواندن نماز شب .البته کیفیت و مرتبه نماز شب کامل و بهنگام خویش،مسلما بیشتر از نمازیست که کامل و بهنگام خوانده نشود،اما برای شروع و سود بردن خیلی هم خوب و پسندیده است.

مناجات

خواندن نماز شب مراتبی دارد که هدف عبادت خداوند و رضایت اوست.ساده ترین و شاد راحت ترین مرتبه نماز شب اینست که شب هنگام قبل از به خواب رفتن وضو بگیریم .

و اگر بخواهیم مرتبه ای بالاتر برویم میتوانیم 1 رکعت نماز وتر که قنوتی طولانی نداشته باشد با ذکر دعایی کوتاه و حتی استغفار بخوانیم.

و یا اگر خواستیم قدری مرتبه نماز شب را بالاتر ببریم دورکعت نماز شفع ،قبل از نماز وترمان بخوانیم.

میشود گاهی که استراحتمان را کرده ایم و سرحال هستیم قبل از نماز صبح بیدار شویم و سه رکعت نماز را به نیت 2رکعت نماز شفع و 1 رکعت نماز وتر بخوانیم و کم کم روزها را افزایش دهیم تا عادتمان شود.

و گاهی هم حتما میتوانیم 11رکعت را کامل و تمام بجا بیاوریم وقتی حس میکنیم حالمان خوب و سرحال هستیم.

گاهی هم قنوت نماز وترمان را طولانی میکنیم و چندین دعا را در قنوتش میخوانیم.

نماز شب مانع از این میشود که نمازهای یومیه امان را سبک بشماریم و آنها را از یاد ببریم یا در خواندن آنها گاهی کوتاهی کنیم.

و اما این نکته ناگفته نماند که نماز شب را نشسته یا حتی خوابیده هم میتوان خواند و یا حتی وقتی در حرکت هستی .

خلاصه مطلب اینست که خداوند آنقدر بنده هایش را دوست دارد که به بهانه های متفاوت آنها را به سمت خویش دعوت میکند تا قدری با او صحبت و مناجات کنند تا به سعادتمندی دو دنیا دست یابند.

و در پایان، اگر موفق به خواندن نماز شب در هر مرتبه و مکانی شدید،دعا برای ظهور آقا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)فراموشتان نشود.


پینوشت:

1-بحارالانوار – ج87-ص148

2-بحار  ج 87  ص 153




نوشته شده در تاریخ جمعه 91/3/5 توسط ♥®♥شایگان
    

عکس