سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صحیفه سجادیه

 صحیفه سجادیه ،نام کتابیست که دعاهای حضرت امام سجاد (علیه السلام) در آن جمع آوری شده است.

به جرات میتوان گفت ،این کتاب بعد از کتب قرآن کریم و نهج البلاغه از نظر معارف الهی قرار دارد ،بطوری که آن را أخت القرآن بمعنای خواهر قرآن،زبور آل محمد(صلی الله علیه و آله وسلم) و انجیل اهل بیت(علیهم السلام)ملقب ساخته اند.

این کتاب پر محتوی،تنها حاوی راز و نیاز و بیان درخواست و حاجت از خداوند نیست،بلکه آسمانی بیکران و فراخ ازعلوم و معارف اسلامی و انسانی است.

در بیانات این کتاب گرانقدر با ظرافتی خاص مسایل  فرهنگی،اجتماعی،عقیدتی و سیاسی و حتی بعضی از احکام شرع و قوانین طبیعی در قالب مناجات و دعا مطرح شده است.

گستردگی و دامنه وسیع این کتاب موجب شده است که علمای بزرگ بسیاری بر آن شرح بنویسند .در کتاب الذریعه ،شیخ آبابزرگ تهرانی به 66 شرح آن اشاره داشته است.

باقر شریف قریشی نیز در کتاب تحلیل از زندگی امام سجاد(علیه السلام) ضمن اینکه شرح نویسان موجود در کتاب الذریعه را نام برده است به دو تن دیگر نیز اشاره کرده است که بر کتاب صحیفه سجادیه شرح نوشته اند.

در نتیجه ،کثرت شرح نویسان بر این کتاب بیانگر گستردگی و پهنه وسیع مطالب آنست.

صحیفه سجادیه

صحیفه بخش تجرد کامل از مادیات و عالم ماده را تجسم میکند و مرتبط بودن با خداوند یکتا وتکیه و یاری خواستن از او و انقطاع از خلق است.

صحیف سجادیه بیانگر ایمان عمیق و معرفت و کمال حضرت امام سجاد (علیه السلام) در مقابل پروردگار است.

از حضرت امام سجاد (علیه السلام) تعداد زیادی مباحث کلامی را نیزدر این کتاب آورده اند که بارها دانشمندان و اندیشمندان علوم کلام و فلسفه اسلامی هر چه درباره واجب الوجود در کتب خود نگاشته اند از نوشته های ایشان در این کتاب سرمشق و الهام گرفته اند.

اکثر ادعیه موجود در این کتاب بر نامه هایی پیرامون  کمالات روحی و اخلاق وضع کرده است که به وسیله آنها مقام و مرتبت انسانی ارتقاء می یابد ،همچنین در کتاب صحیفه سجادیه حقایق علمی وجود دارد که در زمان زندگانی ایشان قابل اثبات و درک نبود.

صحیفه سجادیه بمانند دارویی شفابخش است که نفسهای سرگردان را نجات بخش ،و آبی زلال و شفاف به کام تشنگان زهد و خلوص نیت میباشد،سرشار از دعاهایی که وسیله نزدیکی و قرب الهی و چراغ هدایتی بمانند قرآن کریم و نهج البلاغه است.و براستی که بعد از این دو کتاب هدایت(قرآن کریم و نهج البلاغه) کتاب صحیفه سجادیه در فصاحت و بلاغت بی نظیر و بی مثال است.

از دیگر مهمات این صحیفه، احکام و فروع دین و اصول اعتقادات است که با روشی بسیار عالمانه و پر از عرفان خالص و ناب امام سجاد (علیه السلام) در جای جای آن گنجانده شده است.




نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 91/2/14 توسط ♥®♥شایگان
    

عکس