سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خانواده و اینترنت

اینترنت پدیده ای نوین است که در دنیای کنونی انسانها  ،با پیامدهای منفی یا مثبتش روز به روز در حال گسترش و فراگیر شدن است.گرچه این شبکه وسیع جهانی جهت مصارف مثبت و پیشبرد وپیشرفت در علوم و اطلاع رسانی در سطح جهانی طراحی شده است اما با گسترش روز افزون این شبکه ، بعضا سوء استفاده های صورت میپذیرد که در صورت عدم توجه و بی موالاتی چه بسا منجر به از هم پاشیدن بنیاد خانواده ها گردد.

 هر روزه شاهد برجسته سازیهای از سوی رسانه هاو صاحب نظران جهت معرفی و بهبود بخشیدن آثار مثبت شبکه جهانی اینترنت و همچنین فعالیتها،ایده ها و پیشنهاداتی جهت کاهش آثار منفی اینترنت هستیم.

در سطح کلان و بصورت کلی اینترنت آثار مثبتی از قبیل تجارت الکترونیک در عالم اقتصاد،کاهش بسیاری از هزینه ها در بعد اجتماعی ،سرعت در انتقال داده ها و اخبار و پیشرفت در تسلط به زبان جهانی انگلیسی در بعد اطلاع رسانی و فرهنگی و ... را در پی داشته است.

همچنین این شبکه گسترده در بهبود امنیت ملی کشورها و جوامع انسانی و ارتباط گسترده ای که بین سازمانها و موسسات و مشتریان مختلف و روابط خانوادگی تاثیر قابل ملاحظه و موثری  داشته است.

اینترنت تاثیرات و نمودهای مختلفی در خانواده های مختلف داشته است بگونه ای که در جایی باعث بهبود بخشی و حتی احیای  روابط بین اعضاء خانواده شده و در جایی بنیان خانواده ای را تخریب و باعث نابودی و از هم پاشیدگی آن شده است.

در جوامع امروزی اینترنت باعث گردیده است که نقش گفتگو بسیار کمرنگتر از گذشته شود  بطوری که با گسترش رسانه های ارتباط جمعی ارتباطات میان افراد کاهش یافته و کمتر میبینیم که در ادارات ،سازمانها ،اجتماعات نزدیکان و دوستان و خانواده ها افراد با یکدیگر به گفتگو و تبادل نظر بپردازند و این عدم تمایل برای گفتگو میتواند زنگ خطری برای ارتباطات بین انسانها باشد.

خانواده و اینترنت

در خانواده های امروز شاهد این ماجرا هستیم که فرد پس از بازگشت از محل کار یا تحصیل یا...به کانون خانواده بلافاصله به اتاق خویش رفته و مشغول کار با رایانه و اینترنت میشود و حتی وعده های غذایی و میان وعده های خود را بجای اینکه در کنار خانواده و  با لذت میل کند با عجله پشت همان میز رایانه میل میکنند.

این کاهش گفتگوهای خانوادگی پیامدهای جبران ناپذیری را بدنبال دارد، از جمله میزان شناخت افراد خانواده نسبت به یکدیگر را کاسته و باعث بد بینیها و در نتیجه عدم اعتماد اعضاء خانواده نسبت به یکدیگر شده و اینگونه میشود که پس از مدتی این ارتباط ضعیف و بدبینانه  باعث گوشه گیری(بخصوص نوجوانان و جوانان) و عدم رغبت به زندگی اجتماعی و ارتباط با خانواده میشود.

خانواده و اینترنت

یکی از سوء استفاده ها و تهاجماتی که در شبکه جهانی اینترنت صورت گرفته است نشر تصاویر مستهجن و غیر اخلاقی (پورنوگراف)است که باعث شده است این تصاویر خلاف عفت عمومی به آسانی در دسترس کودکان و نوجوانان کنجکاو قرار بگیرد.

از طرف دیگر اینترنت بستری فراهم کرده است تا افرادی بصورت آشکار یا پنهانی مطالب موجود در وبلاگها یا سایتها را بدون ذکر منبع و کسب اجازه از آنها به غارت برده که با توسعه و معمول شدن آن موجب میشود روحیه عدم توجه به حقوق دیگران رواج پیدا کند و تجاوز به حقوق دیگران امری عادی و معمول گردد.

یکی از خصوصیات اینترنت اینست که باعث وابستگی افراد به خود میشود ،بدین معنی که پس از مدتی استفاده از آن ،این استفاده مستمر و مداوم شده  و به اعتیاد اینترنتی تبدیل میشود پس لازم است که والدین حد و مرزها را در استفاده از اینترنت برای کودکان و فرزندانشان تعیین کنند و این مسئولیتی مهم و جدی است که به عهده والدین میباشد تا مدت و زمان استفاده فرزندانشان از اینترنت را مدیریت و سرپرستی کنند.

خانواده و اینترنت

والدین باید به فرزندان خویش بیاموزند ،که حرمتهای خانوادگی و شخصی را نگه دارند و تصاویر خانوادگی و شخصی فقط و فقط مختص حریم خانواده است و نباید در معرض عموم قرار گیرد و همچنین فرزندان این آگاهی را پیدا کنند که تمام اطلاعات موجود در اینترنت قابل اعتماد و واقعی نیست و نباید به سایتها و وبگاه های ناشناخته وارد شوند  و این نکته فراموش نشود که خود والدین باید آگاهی لازم در مورد مصرف اطلاعات شبکه اینترنت داشته باشند که این آگاهی باعث میشود روند بهره وری از اطلاعات اینترنت بهبود یابد.




نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 91/4/1 توسط ♥®♥شایگان
    

عکس