سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

حجاب

یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ  وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا **سوره مبارکه احزاب-آیه 59**

اى پیامبر ! به همسرانت و دخترانت و همسران کسانى که مؤمن هستند بگو : چادرهایشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرایش و زیورهایشان در برابر دید نامحرمان قرار نگیرد .] این [پوشش] به اینکه [به عفت و پاکدامنى] شناخته شوند نزدیک‏تر است ، و در نتیجه [از سوى مردم بى‏تقوا] مورد آزار قرار نخواهند گرفت ؛ و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است .«59»

ایشان در حفظ حجابشان بسیار سخت گیر بودند ،بطوری که حتی در حضور افراد نابینا هم بسیار از حجاب خودشان مواظبت مینمودند .

گر چه  تنها هجده بهار لیاقت همنشینی با این بانوی بزرگوار را داشتند اما میتوان با بررسی زندگی ایشان ،بهترین الگو در تمامی ابعاد زندگی یک بانوی مسلمان را استخراج کرد.

از جمله این الگو ها میتوان به یکی از خصوصیات بارز آنحضرت یعنی حفظ حجابشان اشاره کرد.

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بسیار در امر حجابشان مواظب بودند تا جایی که در حضور اشخاص نابینا نیز حجاب خود را به بهترین وجه ممکن حفظ میکردند.

روزی مردی نابینا به منزل ایشان وارد شد.حضرت فاطمه (سلام الله علیها)از اتاق خارج شدند و به اتاقی دیگر رفتند.حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) به ایشان فرمودند:

یا فاطمه(سلام الله علیها) ایشان نابینایند و چیزی نمیبینند.

حضرت زهرا(سلام الله علیها) فرمودند:

پدر جان میدانم که ایشان مرا نمیبینند اما بوی مرا که میتواند استشمام کند

حضرت تنها برای انجام ضرورتها از منزل بیرون میرفتند ،حتی هنگامی که جهت ایراد خطبه به مسجد وارد شدند و در مورد حق و باطل صحبت فرمودند ،حریمها و. عفت خویش راحفظ فرمودند.

حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)میفرمایند:

چیزی که نیکوست برای زنان آنست که جز مردان محرم مردی را نبینند و مردان نا محرم نیز زنان را نبینند.(منظور اینست که فقط در شرایط لزوم و ضروری د  جمع مردان حاضر شوند)

در جایی دیگر آنحضرت فرموده اند که:

زمانی یک زن به خدا نزدیکتر میشود که در خانه بماند.

در قضیه فدک نیز شکل خاص حجاب حضرت زهرا را هنگام خروج از منزل این گونه توصیف نموده است :حضرت زهرا(سلام الله علیها) هنگام خروج از منزل مقنعه را محکم به سر بستند و جلباب (چادر) را به گونه ای که تمام بدن آن حضرت را می پوشاند و گوشه های آن به زمین می رسید به تن کردند و به همراه گروهی از نزدیکان و زنان قوم خود به سوی مسجد حرکت کردند. (طبرسی الاحتجاج ج 1 ص 98)

. در جریان ذکر شده در فوق به این نکته دست پیدا میکنیم که آنحضرت در برخورد با نامحرمان از همان دو پوشش و حجابی استفاده میکرده اند که در قرآن کریم از آنها نام برده شده است (خمار بمعنی مقنعه و جلباب بمعنی چادر)

حضرت فاطمه (سلام الله علیها)در عین حال که بطور کامل و بدون هیچ نقصی حجاب و پوشش خویش را حفظ میکردند،این را مانعی برای انزوا و کناره گیری نمیدانستند و بر این عقیده بودند که حجاب مانع فعالیتهای سیاسی و اجتماعی نیست ،همانطور که ایشان در عین حفظ حجابشان در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی حضوری فعال داشتند برای نمونه:

نقل کرده اند که حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) دست فاطمه(سلام الله علیها) را گرفت، و به میان مردم آمد و خطاب به مردم فرمود: «هر کس که فاطمه(سلام الله علیها) را شناخت که شناخت، و هر کس که او را نشناخته بداند که فاطمه(سلام الله علیها) دختر محمّد(صلی الله علیه و آله وسلم) است. او پاره تن من است. او قلب و جان من است. هر کس او را بیازارد مرا آزرده، و هر کس مرا بیازارد، قطعا خدا را آزرده است».علاّمه علی بن عیسی اِرْبِلی، کشف الغمّه، ج2، ص24.

در جایی دیگر ایشان با شهامت و شجاعت به نزد مشرکان رفتند و  ابو جهل و پیروانش را مورد سرزنش و نفرین خود قرار دادند. صحیح بخاری، ج5، ص8.

حضرت زهرا(سلام الله علیها) در عین آن که حجاب کامل را رعایت می‏کرد، حجاب را پرده‏نشینی و انزوای زنان نمی‏دانست، بلکه شواهد بسیاری وجود دارد که آن حضرت حجاب را هرگز دست و پاگیر و مانع تلاش‏های اجتماعی و سیاسی نمی‏دانست. از این رو، در عرصه‏های مختلف اجتماعی و سیاسی شرکت فعّال داشت، به عنوان نمونه:
1ـ محدّثین نقل می‏کنند: شخص پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) دست فاطمه(سلام الله علیها) را گرفت، و به میان مردم آمد و خطاب به مردم فرمود: «هر کس که فاطمه(سلام الله علیها) را شناخت که شناخت، و هر کس که او را نشناخته بداند که فاطمه(س سلام الله علیها) دختر محمّد(صلی الله علیه و آله وسلم) است. او پاره تن من است. او قلب و جان من است. هر کس او را بیازارد مرا آزرده، و هر کس مرا بیازارد، قطعا خدا را آزرده است».7 بنابراین، حجاب در سیره فاطمه(سلام الله علیها) پرده نشینی نیست.

حجاب

پاورقی:

پیامبـر اکـرم (صلی الله علیه و آله وسلم) همـراه بـا مرد نابینایى به خانه فاطمه(سلام الله علیها) آمد، بلافاصله فاطمه(سلام الله علیها) خود را کاملاً پوشاند. رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: چرا خود را پوشاندى با ایـن که او تـو را نمى بیند؟ فاطمه (سلام الله علیها) فرمـود: اى پیامبر خدا اگر او مرا نمـى بیند، مـن که او را مى بینـم و او بوى مرا حس مى کند پیامبر اکرم فرمود: گواهى مى دهـم که تو پاره دل منى . ( همان ، ج 1، ص 274.)

بخشى از خطبه زهرا (سلام الله علیها)

حضـرت زهـرا(سلام الله علیها) در آن سخنزانـى معروفـش در مسجـد فـرمـود:

خـداونـد ایمـان را بـراى تطهیـر شمـا از شـرک قـرار داد،و نماز را براى پاک شدن شما از تکبر،و زکـات را بـراى پـاک کـردن جـان و افزونـى رزقتان،و روزه را براى تثبیت اخلاص،و حج را براى قوت بخشیدن دین ،و عدل را براى پیراستن دلها،و اطاعت ما را براى نظم یافتن ملت،

و امـامت مـا را بـراى در امـان مـانـدن از تفرقه،و جهاد را براى عزت اسلام،و صبر را براى کمک در استحقاق مزد،و امـر به معروف را بـراى مصلحت و منـافع همگـانـى ،و نیکـى کـردن به پـدر و مـادر را سپـر نگهدارى از خشـم ،و صله ارحام را وسیله ازدیاد نفرات،

و قصاص را وسیله حفظ خون ها،و وفـاى به نذر را بـراى در معرض مغفـرت قـرار گـرفتـن ،و به انـدازه دادن تـرازو و پیمـانه را بـراى تغییـر خـوى کـم فـروشـى،و نهى از شـرابخـوارى را بـراى پـاکیزگـى از پلیـدى ،و دورى از تهمت را بـراى محفـوظ مـاندن از لعنت،

و تـرک سـرقت را بـراى الزام به پـاکـدامنى ،و شـرک را حـرام کـرد بـراى اخلاص به پـروردگـارى او ،بنابـرایـن ، از خـدا آن گـونه که شایسته است بتـرسید و نمیرید، مگر آن که مسلمان باشید،و خـدارا در آنچه به آن امر کرده و آنچه از آن بازتان داشته است اطاعت کنید،زیرا که "از بندگانـش ، فقط آگاهان، از خـدا مـى ترسند. سـوره فاطر آیه28 احتجاج طبرسى ، ص 99، چاپ سعید

 لطفا در صورت کپی برداری ،منبع ذکر گردد.شایگان.

 



نوشته شده در تاریخ شنبه 91/1/26 توسط ♥®♥شایگان
    

عکس