سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زنبور عسل

سوره نحل(زنبور عسل) شانزدهمین سوره قرآن کریم است که در آن خداوند از نعمتهایش سخن بمیان آورده است.نعمتهایی چون ؛باران، انواع گیاهان و میوه ها ،آفتاب و جانورانی که در خدمت انسانها هستند و برکات و منافع فراوانی که عاید انسان میکنند.

از اینجهت که خداوند در این سوره به نعماتش پرداخته است ،این سوره را سوره نعم نیز مینامند.

بخشی از این سوره مبارکه ،همانطور که از نامش نمایان است اشاره به زندگی اعجاب انگیز زنبور عسل و ماده غذایی پر خاصیت و مهم این حشره دارد.

زنبور عسل

یکی از نکته های این سوره اشاره به سایه ها است که در آیه شگفت و عجیب این سوره؛ آیه 48 آمده است.


أَوَلَمْ یَرَوْا إِلَى مَا خَلَقَ اللَّهُ مِنْ شَیْءٍ یَتَفَیَّأُ ظِلَالُهُ عَنِ الْیَمِینِ وَالشَّمَائِلِ سُجَّدًا لِلَّهِ وَهُمْ دَاخِرُونَ**سوره مبارکه نحل-آیه48**

آیا به سوى آنچه خدا آفریده نظر نکردند که سایه‏ هاى آنان در حالى که فروتنانه براى خدا سجده مى‏کنند ، از راست و چپ برمى‏گردد ؟«48»

سایه

سایه اجسام و موجودات بر روی زمین در طی ساعات شبانه روز مرتبا در حال تغییر و تغییر اندازه است. در آغاز روز سایه ها در سمت راست جسم قرار دارند ،وقتی روز به میانه میرسد سایه منطبق بر جسم میشود و پس از گذشت از میانه روز سایه ها به سمت چپ اجسام منتقل میشوند و خداوند این را نشانه ای از سجده و ستایش بی تکبر تمام موجودات آسمانها و زمین در برابر عظمت و بزرگواری خویش میداند.

خداوند در این سوره میخواهد نقش مهم سایه ها را بیان کند هر چند که سایه زمانی صحت پیدا میکند که عدم وجود نور باشد.

موضوع بسیار مهم و قابل توجه در این بحث این موضوع میتواند باشد که برای مشاهده اجسام ،وجود فقط نور نیست بلکه این نور باید با سایه ها تلفیق شوند تا اجسام قابل رویت شوند.

همانطور که تاریکی مطلق مانع دیدن اجسام میشود ،نور مطلق نیز باعث میشود اجسام و اشیا غیر قابل رویت شوند.

خداوند در این آیه حرکت سایه ها از سمت راست به چپ را نشانه ای از خضوع و سجود تمامی مخلوقات حتی فرشتگان، در برابر خالق بی همتایشان ذکر میکند.(عبادات تکوینی)

راست گفت خداوند بلند مرتبه و بزرگ.

لطفا در صورت کپی برداری منبع ذکر گردد.شایگان.



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 91/1/22 توسط ♥®♥شایگان
    

عکس