سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مسلمانان نخستین

کوششهای حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) به جایی نرسید و شجره ریشه دار و تناور بنی هاشم را وزش نسیم نرم و مهربان وحی به جنبشی نیاورد.ماهها گذشت و حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) در برابر دعوت خویش،جز سکوت و یا استهزاء و تهدید پاسخی نشنید،اما ناگهان حادثه ای اتفاق افتاد؛دوست سالخورده و ثروتمند حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) دِِر خانه وی را که هنوز اسلام در آن محصور بود گشود.

ایمان یک شخصیت اشرافی و سالخورده که با پیوندهای مذهبی و خانوادگی و اقتصادی و اجتماعی و روانی محکمی،به وضع موجود بستگی دارد،به یک فکر نو انقلابی،آن هم در نخستین مراحل،بسیار غیر منتظره است.

این مرد،پنجمین مسلمان یا اولین مسلمان بیرون از خانه حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)؛ابوبکربن ابی قحافه،تاجر سرشناس و پر نفوذ قریش است که بی  کمترین درنگی در دعوت حضرت محمد وی اسلام را از خانه حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) به میان شهر آورد،دوستان نزدیک وی نیز که از اشراف با نفوذ شهر بودند،بدعوت وی به اسلام گرویدند که پنج چهره مشهور آنان عبارتند ازرا پذیرفت.

وی اسلام را از خانه حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) به میان شهر آورد،دوستان نزدیک وی نیز که از اشراف با نفوذ شهر بودند،بدعوت وی به اسلام گرویدند که پنج چهره مشهور آنان عبارتند از:

1-عثمان بن عفّان که مادرِ مادرش ،بیضاء؛دختر عبدالمطلب است و دو دختر حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)پیاپی به همسری وی در آمدند(لقب ذوالنّور از اینجاست).مردی است مقدس مآب،صمیمی،اشرافی و بسیار تجمل دوست و در برابر نفوذ اقوام و دوستانش است.

2-زبیربن عوّام،پسر عمه حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) ،که در این هنگام پسر بچه ای بود هشت تا پانزده ساله وی از هیچ غزوه ای تخلف نکرد و نخستین مردی است که در اسلام شمشیر کشید در برابر دشمنان.

او مرد ثروتمندی بود دارای بیش از هزار ملک که به او خراج و مالیات پرداخت میکردندو او تمام درامد بدست آمده از این خراجها را میبخشید.با حکومت عثمان بنفع حضرت علی (علیه السلام)که خویشاوند او بود در افتاد و یکی از رهبران با نفوذ نهضتی بود که در پایان روزگار عثمان برای استقرار حکومت حضرت علی (علیه السلام)پدید آمده بود،اما حضرت علی (علیه السلام)که به شایستگی اخلاقی وی ایمان نداشت اورا از واگذاری منصبی که انتظار داشت نا امید کرد و او با تحریک عایشه و با همدستی طلحه جنگ جمل را علیه حضرت علی (علیه السلام)براه انداخت و در همین جنگ کشته شد.

3-عبد الرحمن بن عوف.در هر دو هجرت و نیز در همه غزوه ها شرکت کرد .او رد شورای شش نفره ای که عمر برای تعیین جانشین خویش تشکیل داده بود،برای پیروزی عثمان بر حضرت علی (علیه السلام)نقش تعیین کننده ای بازی کرد(عبدالرحمن شوهر خواهر عثمان است)

4-سعد بن ابی وقاص که در فتح ایرن و مصر و فرماندهی سپاه عمر را داشت و شمشیرش در پیروزی اسلام،قهرمانیهای فراموش نشدنی کرده است.

5-طلحة بن عبید الله است که پیغمبر اورا (طلحة الخیر)خوانده اما در حکومت حضرت علی (علیه السلام)که از او سودی نبرد ،با زبیر همدست شد و جنگ جمل را راه انداخت و همانجا کشته شد.






نوشته شده در تاریخ جمعه 90/12/19 توسط ♥®♥شایگان
    

عکس