سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

اصالت انسان

این مطلب در هیچ کجای وب به این گستردگی مورد بحث و تحقیق قرار نگرفته است.لطفا  در هنگام کپی برداری منبع ذکر گردد.(ضمنا این متن یک نکته برداری میباشد )

خداوند در قرآن میفرماید: اسماء را به انسان تعلیم دادیم. و اما اینکه "اسماء را به انسان تعلیم دادیم"منظور چیست و چه مفهوم و معنی دارد؟براستی هنوز معلوم نیست.هر کسی چیزی گفته و هر مفسری تفسیری.یکی گفته رمز است و خلاصه هر کس تعبیر خودش و طرز تلقی خودش،معنایی برای آن کرده است ولی در این شک نیست که سخن از تعلیم و آموزش است. وقتی آفرینش انسان به پایان رسید خداوند به جانشین خویش اسماء را تعلیم میدهدو انسان دارنده اسماء میشود.بعد فرشتگان فریاد میکنند که ما از "مارج من نار"(آتش بی دود)ساخته شدیم و این انسان از لجن ساخته شده،چگونه او را بر ما فضیلت میدهی؟و خداوند در جواب میگوید،من چیزی میدانم که شما نمیدانید،به پای این موجود دو بعدی بیفتید.این معنی "اومانیسم" است.میشود عظمت انسان را دید که تا کجاست،تا آنجا که همه فرشتگان،با وجود برتری نژادی و ذاتیشان که از نورند و آدم از لجن و گل،بخاک می افتند.خداوند آنها را بخاطر اعتراضشان امتحان میکند؛اسماء را از فرشتگان میپرسد و آنها نمیدانند در حالیکه انسان میداند.

در این امتحان فرشتگان شکست میخورند و شخصیت و فضیلت آدم مشخص میشود و این فضیلت،دانستن اسماء استکه فرشتگان با وجود برتری جنس و اصلشان بپای آدم میافتند و این مساله ای است برای روشن کردن شخصیت انسان در اسلام.

انسان چیزهایی را میداند که فرشتگان نمیدانند و اینجاست که با وجود برتری مسلم جنس فرشتگان و شیطان،انسان برتر میشود.یعنی که اصالت موجود به علم است و دانائی نه به نژاد...

انشا الله در فرصتی دیگر به ادامه بحث میپردازیم....



نوشته شده در تاریخ جمعه 90/9/11 توسط ♥®♥شایگان
    

عکس