سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

 

omanism

این مطلب در هیچ کجای وب به این گستردگی مورد بحث و تحقیق قرار نگرفته است.لطفا  در هنگام کپی برداری منبع ذکر گردد.(ضمنا این متن یک نکته برداری میباشد ) 

طی بحث و تبادل نظر پیرامون مکتب ومذهب اومانیسم (اصالت انسان)با دوستان ، تصمیم گرفتم مقدمه ای از این موضوع را جهت آشنایی دوستان بنویسم.امیدوارم مفید فایده واقع گردد  . 

مساله انسان ،مساله بی نهایت مهمی است. تمدن امروز مبنای مذهب را بر اومانیسم گذاشته؛یعنی "اصالت انسان"و انسان پرستی ،قضیه اینست که مذاهب گذشته و ادیان،شخصیت انسان را

خرد کرده و انسان را وادار میکردند تا قربانی خدایان بشود،انسان را وادار میکردند اراده اش را در برابر اراده خدا عاجز شمارد.او را وادار میکردندتا با نیایش و دعا و التماس از خدا چیزی طلب نماید،بهمین جهت اومانیسم،

مذهبی است که از رنسانس به بعد،در برابر مذاهب خدائی،مذهبی که بر غیب و ماوراءالطبیعه بنا شده،قرار دارد و هدفش اصالت دادن به انسان استو این استدلال اومانیسم است.در کل هدف ما از این بحث این است که مذهب اسلام

در مورد انسان بعنوان چگونه پدیده ای اندیشیده است؟آیاانسان را یک موجود عاجز که هدفش غایت و ایده آلش این است که در برابر خداوند عاجز باشد دانسته؟ و آیا اسلام انسانیت را بعنوان یک اصالت نمیداند؟و آیا لازمه اعتقاد به اسلام عجز انسان است؟ یا برعکس؛

اعتقاد به اسلام و اعتقاد به حقیقت آن ،خود یک نوع اصالت بخشیدن،به انسان است و ارزش قائل شدن به فضائل او؟

میپردازیم به این موضوع که از لحاظ اسلام انسان چگونه بود میشود؟

حتما خوانده اید که خداوند خطاب به فرشتگان میفرماید که میخواهم برای خودم در زمین جانشینی خلق کنم(خوب دقت بفرمایید که اسلام چه اندازه به انسان ارزش داده.حتی اومانیسم اروپایی و حتی اومانیسم بعد از دوره رنسانس هیچ گاه نتوانسته همچین قداستی عالی و متعالی برای انسان فرض کند).خداوندی که از نظر اسلام و از نظر مومنان بزرگترین و متعالیترین است و خلق کننده انسان و آگاه و مسلط بر تمام کائنات ؛خطاب به فرشتگان میفرمایدکانسان جانشین من در زمین است.در واقع رسالت انسان با همین جمله اول کاملا روشن می شود.یعنی رسالتی که پروردگار در کائنات دارد،انسان به نمایندگی از خدا باید روی زمین انجام دهد.پس بنا بر این اولین برتری و فضیلت انسان،نماینده بر حق خداوند بر روی زمین است.

فرشتگان فریاد میآورند که باز هم بر روی زمین میخواهی مخلوقی را بیافرینی که به جنایت و خونریزی و انتقام و کینه بپردازد؟(اشاره به این دارد که قبل از آدم،انسانهای دیگری هم مانند انسانهای عصر حاضر بوده اند که مانند اکنون به  جنایت و خونریزی و فساد و گناه مشغول بوده اند.فرشتگان این موضوع را به خداوند متذکر میشوند که اگر انسان جدیدی بیافریند باز هم مانند قبل به خونریزی و گناه خواهد پرداخت)در این زمان خداوند میفرماید" من چیزی میدانم که شما نمیدانید".و سپس خداوند برای خلقت انسان دست بکار میشود.

نکته های مهمی در ادامه مورد بحث قرار میگیرد لطفا توجه کنید.

خداوند در روی زمین و از روی زمین میخواهد جانشینی برای خودش خلق کند.قاعدتا باید با ارزشترین و پاکترین و مقدسترین ماده را برای این منظور انتخاب کند؛اما بلعکس ،این کار را انجام نمیدهد و از روی زمین جهت اینکار پست  ترین ماده را انتخاب میکند. در قرآن 3 بار به این موضوع پرداخته شده است که انسان از چه ماده ای ساخته و خلق شده است.در جایی صلصال کالفخار (یعنی از خاک رسوبی:توضیح اینکه وقتی آب رودخانه یا سیل از مسیری عبور میکند؛لایه ای رسوبی بجا میگذارد که وقتی کاملا خشک میشود به مانند سفال میگردد.انسان از چنین ماده ای ساخته شده است)در جایی دیگر خداوند میفرماید انسان را از حماء   مسنون آفریدم(یعنی از گل مانده و تغییر پیدا کرده) و در جایی دیگر میفرماید انسان را از طین (یعنی گل)آفریدم.

پس خداوند اراده کرد جانشین یا خلیفه ای در روی زمین بیافریند و انسان را که جانشین و عزیزش است را از گل یا گل لجن شده خشک آفرید و سپس از روح خود در این ماده پست (لجن خشک شده)دمید و انسان مخلوق اوشد.

انشا الله در فرصتی دیگر به ادامه بحث میپردازیم....

 



نوشته شده در تاریخ دوشنبه 90/9/7 توسط ♥®♥شایگان
    

عکس